Danas je s nama, bivši učenik naše škola i naše izborne iz PiGa, a danas voditelj marketinga i prodaje Javne ustanove u kulturi Hrvatski dom, Marin Spetič. Ono što Marina čini zanimljivim je raznolikost njegovih interesa te osobni i profesionalni put kojeg je prošao s obzirom na njegove mlade godine.
Pozdrav gospodine Marine Spetiču, drago nam je što ste danas ovdje s nama.
Za početak, predstavite nam se u nekoliko rečenica.
Ja sam Marin, čudno prezime Spetič, slovensko je. Upisao sam vašu školu prije skoro 18 godina, a mislio sam da nisam toliko star, do prije 5 minuta. Obožavao sam ovu školu, IV.gimnaziju i sve vezano uz nju i imao sam sreće što mi je u srednjoj školi predavala profesorica Natalija Palčić koja me naučila nešto jako važno. Možete studirati što god hoćete, ali ako ne znate iskoristiti vještine koje će vam trebati na tržištu rada, na kraju vam samo znanje neće puno značiti. Posljednjih deset godina radio sam uvijek u struci na jako zanimljivim projektima, u udrugama za zaštitu okoliša, na Fakultetu građevine, arhitekture i geodezije, u udrugama za rad s mladima i mnogim drugima. Sada sam voditelj marketinga u kulturi, u glazbi, u Hrvatskom domu u Splitu. Čudan put, ali tu sam gdje jesam. Imam šest objavljenih znanstvenih radova i zaista volim ono što radim. Radim jako puno i često posao “nosim kući”. Uvijek mislim na njega.
“Samo mi je lipo” je rečenica Marina Spetiča koja nam najbolje opisuje osobu koja zaista voli ono što radi. Što zapravo značiti baviti se marketingom?
“Tricky” posao, kreativan. Primjerice, dođete u instituciju, bilo koju, i morate osmisliti nešto što ljudi žele konzumirati, odnosno kupiti. Nije nužno morati platiti, već da ljudi jednostavno požele tu doći. Išli ste u ovu školu, IV. gimnaziju “Marko Marulić”.
Kako ste se odlučili baš na ovaj posao?
Završio sam Filozofski fakultet, studij sociologije istraživačke orijentacije jer sam istinski bio zaljubljen u nju. To i danas radim i objavljujem svoje radove i radim istraživanja iz područja sociologije, a ovaj posao se dogodio slučajno. Radi profesorice Palčić, IV.gimnazije “Marko Marulić” i niza okolnosti, bio sam uključen u civilno društvo i volontirao u raznim udrugama, a što mi je poslije mnogo pomoglo u drugim poslovima i angažmanima.
Smatrate li da je IV. gimnazija “Marko Marulić” dobra podloga za daljnje uspjehe u poslovnom životu?
Mislim da je IV. gimnazija “Marko Marulić” izvrsna škola za učenike jer profesori ovdje razumiju da je ono što vi radite teško. Da se znanje i vještine usvajaju uz napor…Važnije im je znanje od visokih ocjena. Kvaliteta, prije kvantitete. Surađivao sam s kolegama iz drugih škola u kojima je stres radi ocjena bio abnormalno velik. IV. gimnazija je zahtjevna, ali nudi beskrajno mnogo mogućnosti za dalje. Nas je profesorica Palčić uključivala u razne projekte u okviru kojih smo putovali, usvajali životne vještine i istovremeno jako puno učili, što je još jedan od razloga zbog čega sam volio ovu školu.
Što Vam je osobna motivacija u životu i na poslovnom planu?
Moram priznati da mi je odmalena motivacija bila zajednica. Živio sam u uvjerenju da ako učinimo iskorak da je naša zajednica dobra i da čini dobro komu, možemo sve. Još dan danas živim u tom uvjerenju i mislim da sam izabrao takav put baš zato. Radim u instituciji za kulturu i promoviram elemente važnije od same organizacije koncerata. Glazba nije samo proizvod za konzumaciju, već nešto puno dublje. Ona uči razumijevanju svijeta i univerzalni je jezik koji može doprijeti do ljudi. Zbog toga svoju poziciju doživljavam društveno odgovornom.
Što biste naveli kao Vaše ključne odgovornosti u ovom poslu?
Od vas se očekuje da budete kreativni i inovativni u svakom trenutku. Nema nekog odmora, u tom smislu. Nema predaha od aktivnosti i konstantno se treba komunicirati s umjetnicima, medijima, suradnicima i gostima. Mora se poruka koju želimo prenijeti pojednostaviti kako bi bila razumljiva, privlačna I dostupna široj publici. Budžet je ograničen. Odgovarate za dobiveni novac. Morate osmisliti poruku koja, ukonačnici, predstavlja grad Split i treba se paziti na uistinu velik broj elemenata kad se istupa u javnost. Primjerice, kreiranje pretplata, ciklusa, cijena, akcija, paketa; komunikacija s medijima i zainteresiranom javnošću; upravljanje društvenim mrežama; osmišljavanje komunikacijskih, informativnih i promotivnih materijala; pribavljanje sredstava i pisanje projekata; sponzorstva; komunikacija sa dionicima, udrugama, suradnicima; izrada plana rada službe; istraživanje tržišta. I još mnogo toga, a sve u cilju promocije kulture kao javne potrebe. Uistinu dinamičan posao.
Smatrate li da se u Splitu mogu naći dobre poslovne prilike za osobe koje su također završile istraživačku sociologiju?
Morate shvatiti svoje obrazovanje kao priliku da naučite kako raditi ono što volite. Znanje koje dobivate trebate iskoristiti i probiti se na tržište tako da vi budete sretni s ostvarenom pozicijom. Osvijestite ono što učite i kako to možete iskoristiti za postizanje svog cilja. Naučite prepoznati što ne znate, i radite na tome. Budite bolji, prije svega sebi.
Što volite raditi u slobodno vrijeme?
Volim šetati psa, plesati, igrati Catan. Jako volim piti kavu i pijem je puno, ali uvijek u dobrom društvu, često različitih ljudi, u čemu uživam. To mi je najdraže.
Bavili ste se ekološkim temama, hoćete li nam reći nešto više o tom dijelu Vašega profesionalnog djelovanja?
To sam obožavao i to mi je jedna od najvažnijih stvari u životu. Najviše sam se volio baviti otpadom i njegovim gospodarenjem. Sustav gospodarenja otpadom zanimljiv je i izazovan na svakom koraku. Kada počneš učiti o tome i mijenjati svijet doslovno, onda naiđeš na puno prepreka. Ljudi ne žele takvu odgovornost na sebi i pitanje je kako doprijeti do njih. Kako sam bio izviđač, možete samo zamisliti, koliko mi je bilo bitno sačuvati prirodu.
Što biste preporučili mladima koji imaju velike ciljeve i snove za svoju budućnost?
Naučite prepoznati ono što ne znate, a kada to shvatite, umjesto straha, osjetite uzbuđenje što učite nešto novo.
Budite sretni, ali stvarno. Pronađite to nešto što vas motivira, a ako se to poklopi s onim što volite , – “ludilo.”
Upoznali smo Marina Spetiča i njegov “put do zvijezda”. Pouka ima puno, ali doista volite ono što radite i unesite dašak sebe u sve što činite.
Ana Živaljić
IZBORNA PiG